مقالات, مقالات و آموزش ها

با فواید و مضرات قهوه آشنا شویم

قهوه از مفیدترین نوشیدنی ها برای سلامتی به شمار می رود که با مصرف آن قادر خواهید بود به شادابی و نشاط بیشتری دست پیدا کنید اما بد نیست با فواید و همچنین عوارض جانبی این نوشیدنی محبوب نیز آشنا شوید.

قهوه یکی از نوشیدنی‌های رایج است که امروزه در بین افراد و به ویژه جوانان طرفدار زیادی پیدا کرده است. عده‌ای مصرف آن را برای سلامتی مضر می‌دانند، اما این نوشیدنی طبیعی نیز مانند بسیاری از خوراکی‌های دیگر هم خواص و هم مضراتی دارد و باید در مصرف آن تعادل رعایت شود تا مشکلی در پی نداشته باشد. در ادامه فواید و مضرات قهوه را می خوانید.

 

 

فواید مصرف قهوه

۱- قدرت آنتی اکسیدانی: دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اک{“type”:”block”,”srcIndex”:0,”srcClientId”:”26b28938-c32c-4e05-ac44-d5d35f50ad27″,”srcRootClientId”:””}سیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتر است.
تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود، زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد.
۲- پیشگیری از پارکینسون: مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.
۳- کاهش آسیب‌های کبد: نوشیدن سه فنجان و بیشتر قهوه در روز می‌تواند پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش دهد.
۴- سنگ صفرا و کلیه: کسانی که مصرف کننده بالای قهوه هستند (۴ فنجان و بیشتر در روز) ۲۵% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی‌کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می‌شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.
۵- کاهش احتمال ابتلا به نقرس: افرادی که در طول روز ۴ فنجان و بیشتر قهوه می‌نوشند ۴۰% کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.
۶- موفقیت شغلی: کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است.
۷- بیماری آلزایمر: کسانی که در طول زندگی قهوه می‌نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.

ما عاشق بی قید و شرط قهوه ایم اما غیر مسئولانه است که فقط مزایای مثبت آن را برشماریم.

 

مضرات قهوه

۱- فشار خون: قهوه فشار خون را بالا می‌برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.
۲- پوکی استخوان: مصرف زیاد قهوه ممکن است باعث افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و خطر پوکی استخوان را در پی داشته باشد. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
۳- خواب نامطلوب: افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود.
۴- رفلاکس گوارشی: قهوه تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.
۵- بارداری: گرچه هنوز آسیب زا بودن قهوه برای جنین به اثبات نرسیده است، اما توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.
۶- کاهش جذب آهن: نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

مقدار مصرف قهوه

برای پاسخ به این سؤال که “روزانه چند فنجان قهوه می توان نوشید؟” ، باید توجه داشت که 240 میلی لیتر قهوه به طور متوسط حاوی 100 میلی گرم کافئین می باشد و طبق بررسی های انجام شده مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالانی که دچار بیماری خاصی نبوده و وضعیت سلامتی طبیعی دارند کاملا بی خطر است.

اما تعیین اینکه این حجم از کافئین معادل چند فنجان قهوه است ؛ به عوامل گوناگونی نظیر نوع دانه قهوه ، درجه برشتگی و روش تهیه قهوه بستگی دارد.

به طور کلی می توان گفت که هر لیوان (250 میلی لیتر) قهوه دمی بطور متوسط 95 میلی گرم و هر شات اسپرسو بطور متوسط 63 میلی گرم کافئین دارد. پس هر کس می تواند با در نظر گرفتن متغیرهای ذکر شده ، الگوی بهینه مصرف قهوه را برای خود بیابد.

 

بهتربن زمان مصرف قهوه روزانه

مسأله قابل توجه دیگر در مقوله ی فواید و مضرات قهوه ، زمان نوشیدن آن است. بر طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده ، بهترین زمان مصرف قهوه بین 10 صبح تا 12 ظهر و بین 2 تا 5 بعدازظهر می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *