آموزش ها, مقالات و آموزش ها

کاربردهای غیر معمول فرنچ پرس که تا بحال نشنیده اید (قسمت اول)

در مقاله قبل در مورد فرنچ پرس ادعا کردیم که اگر از قیمت مناسبش نسبت به سایر ادوات تهیه قهوه هم بگذریم، دستگاه کوچک و قابل حملی داریم که بدون نیاز به برق قهوه فرانسه را دم می کند، شیر را برای کاپوچینو فوم می دهد، انواع دمنوش ها را دم و تصفیه می کند و حتی نوشیدنی های سرد را می تواند تهیه کند! امروز می خواهیم این ادعا را اثبات کنیم.

اگر از طرفداران مشتقات ایتالیایی نوشیدنی محبوب اسپرسو هستید، پس حتما خیلی دوست دارید لته و کاپوچینو را در منزل تهیه کنید.

تجهیزات دم آوری یا عصاره گیری قهوه در منزل بسیار متفاوت است و هر کس بر اساس سلیقه و ذائقه یا بودجه ای که به این امر تخصیص می دهد وسایل مختلفی را در منزل دارد. برخی از افراد دستگاه اسپرسو ساز برقی تهیه کرده اند که با اسپرسو و شیر بخار داده شده براحتی می توانند کاپوچینو یا لته تهیه کنند.

دسته اول حتما با مراجعه به این مقاله انواع نوشیدنی های جذابی که با دستگاهشان می توانند تولید کنند را آموزش ببینند. اما مخاطبان اصلی این نوشتار، دسته دوم هستند، موکاپات دوستانی که به روشهای دستی بیشتر از روش های ماشینی علاقه دارند.

بعد از بحث قهوه پیستونی یا به اصطلاح فرانسه که در مقاله قبل مفصل درموردش صحبت شد دومین کارایی فرنچ پرس برای قهوه دوستان تهیه فوم شیر می باشد. فوم گیری شیر با فرنچ پرس به اینصورت است که حباب هاب ریز هوا به داخل بافت شیر نفوذ کنند و وقتی حباب ها وارد بافت شیر شدند، پروتئین شیر اطراف حباب ها جمع شده و مانع از خروج حباب ها می شوند که این عمل حالت شیر را کمی سبک و غلیظ می کند که برای ترکیب با قهوه مناسب می شود. همچنین با حرارت دهی اصولی (تا زیر دمای جوش) و فوم گیری، شیرینی طبیعی شیر آزاد شده و در ترکیب با قهوه نوشیدنی خوش طعم تری به دست می آید.

برای تهیه فوم بهتر است از شیر گرم استفاده کنیم

شیری که تا زیر دمای جوش حرارت دیده بهترین طعم و کارایی را در تهیه فوم دارد اگر نوشیدنی تان را شیرین میل می کنید بعد از گرم کردن شیر کمی شکر به آن اضافه کنید تا فوم بهتر و غلیظتری هم داشته باشید.

شیر گرم را در مخزن فرنچ پرس ریخته و درب و صافی را روی مخزن قرار می دهیم، سپس به سرعت شروع به پمپ کردن می نماییم و آنقدر ادامه می دهیم تا حجم شیر دو برابر شود، اگر از شیر پر چرب و شیرین استفاده کنید نتایج بهتری نصیبتان خواهد شد.

از آنجا که تهیه اسپرسو با موکاپات وقت گیر است بهتر است اول اسپرسو را تهیه کنیم اما آن را از موکاپات خارج نکنیم تا گرم بماند.

همچنین بجای اسپرسو می توان از پودر قهوه های آماده که به اصطلاح رایج نسکافه خطاب می شود، استفاده نمود، کافیست یک یا دو قاشق چایخوری قهوه فوری را در یک فنجان کوچک آب جوشیده شده حل نمود و بعد شیر فوم گیری شده را به آن اضافه می نماییم.

شما هم اکنون قهوه و شیر فوم گیری شده را در اختیار دارید براساس نوع نوشیدنی که می خواهید تهیه کنید این دو را با هم مخلوط نمایید.

می توانید در این مقاله روش های تهیه انواع مختلف نوشیدنی های رایج با ترکیب قهوه و شیر را ببینید.

بحث بعدی که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم تهیه دمنوش با فرنچ پرس می باشد

تهیه دمنوش با فرنچ پرس بسیار ساده می باشد کافیست آب را جوش آورده و در مخزن فرنچ پرس بریزید بعد دمنوش مورد نظرتان را اضافه نموده درب فرنچ پرس را ببندید و سه بار آهسته تا نیمه پمپ کنید و بعد پیستونش را بالا آورده تا صافی روی سطح نوشیدنی قرار گیرد سپس لبه درب فرنچ پرس را در حالتی که کاملا کیپ می شود قرار دهید، بعد از ۳ الی ۴ دقیقه دسته ی فرنچ پرس رو پایین بیاورید تا جلو تفاله های دمنوش گرفته شود، و در آخر درب را بچرخانید تا در حالت خروج نوشیدنی قرار گیرد و بعد دمنوش را در فنجان ریخته و نوش جان کنید.

و اما قسمت هیجان انگیز ماجرا، تهیه قهوه سرد دم (cold brew) با فرنچ پرس!

خوب از آنجا که این نوشتار کمی به درازا کشید جهت جلوگیری از خستگی خواننده در مقاله بعدی تهیه قهوه سرد دم با فرنچ پرس را با شما در میان خواهم گذاشت.

دیدگاهی در مورد “کاربردهای غیر معمول فرنچ پرس که تا بحال نشنیده اید (قسمت اول)

  1. cayad گفت:

    عالی بود. ممنونم

    1. کافی کوک گفت:

      ممنون از خریدتون و خیلی خوشحالیم که راضی بودید ?

  2. لیلا سجادیان گفت:

    سلام ممنون بابت توضیحات خیلی خوب راجع به فرنچ پرس همین سوال بود که اتفاقا من دیروز از یک فروشنده پرسیدم ولی جواب نگرفتم دست شما درد نکنه انشالله خرید کنم ازتون فرنچ پرس رو هم

    1. کافی کوک گفت:

      سلام دوست عزیز. خوشحالیم که توضیحات سایت براتون مفید بوده و به انتخابتون کمک کرده.

  3. فاطمه گفت:

    سلام من نمیتونم هیچ سفارشی و ثبت کنم ارور میده میگ کد پستی درست نیست با اینکه از کد پستی مطمئنم
    چیکار باید بکنم

    1. کافی کوک گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکل برطرف شده، لطفا مجددا امتحان کنید

  4. احمدی گفت:

    سلام بسیار عالی ممنون که توضیح واضح و روان بود.

    1. کافی کوک گفت:

      سلام
      خوشحالم که دوست داشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *