آموزش ها, مقالات و آموزش ها

همه چیز درباره فرنچ پرس

در این نوشتار قصد داریم در مورد دستگاهی صحبت کنیم که بخوبی توانسته جایگاهش را در آشپزخانه های ایرانی باز کند، اگر از قیمت مناسبش نسبت به سایر ادوات تهیه قهوه بگذریم، باید بگویم دستگاه کوچک و قابل حملی داریم که بدون نیاز به برق قهوه فرانسه را دم می کند، شیر را برای کاپوچینو فوم می دهد، انواع دمنوش ها را دم و تصفیه می کند و حتی نوشیدنی های سرد را می تواند تهیه کند! کمی بیش از تصوراتتان پیش رفتیم؟

دقایقی با ما همراه باشید تا قدری بیشتر درباره این گجت دوست داشتنی بدانید.

فرنچ پرس بر خلاف نامش اولین بار در حدود سال 1930 در ایتالیا -مهد خلاقیت در تهیه نوشیدنی- اختراع شد اما پس از جنگ جهانی دوم به فرانسه رسید و از آنجا به جهان معرفی شد.

اولین و اصلی ترین کاربرد فرنچ پرس که در این آموزش به آن می پردازیم تهیه قهوه ایست که اصطلاحا به آن قهوه فرانسه می گویند اما مناسب ترین واژه برای آن، قهوه پیستونی می باشد.

از اینجا مقاله کاربردهای بیشتر فرنچ پرس که تا بحال نشنیده اید را بخوانید

 برای تهیه این قهوه پودر قهوه که با درجه‌ درشت آسیاب شده (سایز آسیاب قهوه برای این دستگاه درشت ترین سایز آسیاب در بین دستگاهها می باشد) را در مخزن فرنچ پرس می‌ریزند٬ سپس به آن آبی اضافه می‌کنند که پس از جوش آمدن از روی حرارت برداشته شده و حدود یک دقیقه در دمای محیط مانده. مخلوط آب و قهوه را به ‌مدت تقریبا ۴ دقیقه به آرامی به هم می‌زنند تا قهوه خوب دم بکشد. سپس درب و پیستون را روی مخزن  قرار می‌دهند و خیلی آهسته  به پایین فشار می‌دهند تا پودر قهوه را جدا کرده به کف ظرف ببرد. قهوه‌ای که با فرنچ‌پرس  تهیه می شود نسبتا تیره، مات و ظاهرا گل‌آلود است که این ذرات شناور قهوه پس از سرو ته فنجان باقی می مانند که این مسئله ایرادی محسوب نمی شود البته در صورتی که پس از سفت شدن پیستون در پایین مخزن موقع فشرده کردن دیگر فشار اضافی وارد نیاوریم.

اگر عملیات فشردن پیستون یا همان “press” به راحتی از بالا به پایین انجام شد بدانید که مقدار پودر قهوه ای که استفاده کرده اید کم است و اگر بسیار سخت پایین رفت دو دلیل ممکن است داشته باشد، یا مقدار پودر قهوه زیاد بوده یا سایز آسیاب ریز بوده است.

این قهوه در فنجان بزرگ یا ماگ با حدود حجم 200 تا 300 سی سی سرو می شود.

نسبت پودر قهوه به آب کاملا به ذائقه و غلظتی که برای نوشیدنی تان مد نظر دارید بستگی دارد ؛ اما بطور استاندارد در یک فرنچ پرس 500 میلی لیتری 4 قاشق غذا خوری قهوه آسیاب شده می ریزند.

هنگام فشردن پیستون حتما مراقب مخزن شیشه ای دستگاهتان باشید که بر اثر فشار بیش از اندازه احتمال شکسته شدن دارد.

فرنچ پرس را پس از هر بار استفاده، بدون مایع ظرفشویی بشویید و قطعات توری را توسط مهره زیر فیلتر باز کرده و تمیز کنید.

قهوه پیشنهادی کافی کوک به شما در این روش، قهوه عربیکای تازه آسیاب شده می باشد.

این همه آن چیزی بود که برای کار با فرنچ پرس لازم بود بدانید، بیش از این تجربه شماست که به مرور، قهوه مطبوع تری را حاصل می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *