آموزش ها, مقالات و آموزش ها

روش استاندارد کار با موکاپات

قهوه اسپرسو با موکاپات، نوعی نوشیدنی تهیه شده با پودر قهوه نه چندان نرم است که به روشی اقتصادی و با استفاده از دستگاه مخصوص اسپرسوساز موکاپات ( روگازی ) درست می‌شود. فشار محفظه بخار موکاپات فقط 1.5 بار است، این میزان حتی نزدیک به اسپرسو سازهای برقی هم نیست که بیش از 9 بار فشار ایجاد می‌کنند. با این حال طراحی مناسب و توانایی موکاپات در تهیه یک فنجان قهوه، باعث شد این دستگاه در میان خانواده‌ها محبوبیت پیدا کند. 
برای تهیه این نوع قهوه، آب با فشار از میان پودر قهوه عبور می‌کند و به همین دلیل غلظت آن از قهوه ساده بیشتر خواهد شد. این نوع قهوه طعمی عموما تلخ دارد که با ذائقه افراد قهوه دوست سازگار است.

برای تهیه قهوه اسپرسو از دستگاه اسپرسوساز اجاقی (روگازی) به نام موکاپات (Moka pot) استفاده می‌شود که از سه بخش اصلی مخزن آب، مخزن قهوه و سبد فیلترمانند تشکیل شده است(مطابق تصویر زیر)  

قهوه در سبد ریخته شده و مخزن قهوه نیز دارای یک فیلتر است که در نهایت به مخزن آب پیچیده و متصل می‌شود. با قرار گرفتن موکاپات بر روی حرارت، آب درون مخزن شروع به جوشیدن کرده و بخار ایجاد می‌کند. فشار بخار ایجاد شده در مخزن، نیروی لازم برای عبور آب جوش از میان فیلتر‌ها و پودر قهوه را فراهم کرده و در نتیجه قهوه وارد مخزن بالایی می‌شود.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

وسایل لازم

پودر قهوه آسیاب شده

آب

موکاپات

  1. ابتدا مخزن آب دستگاه موکاپات را تا زیر سوپاپ اطمینان از آب پر کنید و مراقب باشید سطح آب از سوپاپ اطمینان بالاتر نرود، چون در غیر اینصورت بخار لازم در دستگاه تولید نشده و قهوه طعم مطلوبی نخواهد داشت.  

  1. سبد را روی مخزن آب قرار دهید.

  1. دانه‌های قهوه را به صورتی آسیاب کنید که پودر آن زیاد نرم نشود. اگر دانه‌های قهوه بیش از اندازه آسیاب شود، طعم قهوه به تلخی می‌زند، همچنین پودر قهوه از سوراخ‌های سبد عبور کرده و وارد مخزن آب پایینی می‌شود.
  2. سپس پودر قهوه را درون سبد بریزید.
  3. سطح قهوه روی مخزن باید مانند تپه برجسته باشد و قهوه را به هیج وجه درون سبد نفشارید، زیرا فشردن قهوه‌ی درون سبد باعث بالا رفتن فشار آب درون محفظه می‌شود با بستن قسمت بالایی خود قهوه به مقدار لازم فشرده خواهد شد.  

  1. قسمت بالای موکاپات را روی قسمت پایینی بپیچانید تا کاملا سفت شود.

  1. موکاپات را روی حرارت ملایم و شعله‌ای قرار دهید که فقط کف آن را در برگیرد. طوری که همه حرارت در زیر دستگاه متمرکز باشد و کناره‌های آن به صورت مستقیم حرارت نبینند. اگر روی شعله اجاق قرار دادید قسمت دسته پلاستیکی را به دور از شعله قرار دهید.  

  1. زمانی که قهوه آماده شود، از ستون عمودی وسط دستگاه خارج می‌شود. قهوه باید به آرامی خارج شود، بنابراین اگر شعله زیاد بود آن را کمتر کنید.
  2. پس از اینکه قهوه آماده شد، سر نازل شروع به کف کردن می‌کند، در این زمان بلافاصله حرارت را خاموش کنید تا قهوه نسوزد.

  1. قهوه اسپرسو آماده است، آن را در فنجان بریزید و از خوردن اسپرسوی خانگی لذت ببرید.  

  1. پس از اتمام کار، دستگاه موکاپات را با آب ولرم و دست شسته و خشک کنید.
  2. نیازی به شستن موکاپات با مایع ظرفشویی نیست برای بالاتر بردن کیفیت اسپرسو در مرور زمان، فقط با آب ولرم موکاپات را بشویید.

چند نکته مهم

اسپرسویی که برای اولین بار در موکاپات خود دم می کنید را حتما دور بریزید .  

اسپرسویی که با دستگاه موکاپات دم می کنید رقیق تر از اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز برقی است و کرمای کمتری دارد .

قهوه اسپرسو معمولا در فنجان‌های ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متری سرو می‌شود.

برای درست کردن قهوه اسپرسو از ترکیب دانه‌های عربیکا و ربوستا استفاده می‌شود.  

  • مواظب باشید قهوه اسپرسو روی حرارت قل نزند و نجوشد.
  • فنجان‌های سرو اسپرسو را از قبل گرم کنید، زیرا این قهوه نسبت به تغییر دما حساس است.
  • آب مخزن موکاپات را قبل از بستن دستگاه می‌توانید به جوش آورده، سپس سبد را در جای خود قرار دهید و دستگاه را ببندید.
قهوه اسپرسو با موکاپات یک نوع نوشیدنی خیلی تلخ و رقیق با چربی قهوه نسبتا کم بوده و تهیه آن روشی کاملا دستی است که با تمرین و تجربه می‌توانید به طعم و مزه اسپرسوی دلخواه خود دست یابید. در این مطلب طرز تهیه استاندارد قهوه اسپرسو با موکاپات به صورت خیلی ساده و کامل ارائه گردید تا شما بتوانید به راحتی در خانه یا محل کار آن را تهیه کنید. اگر سوال یا نکته‌ای در این خصوص دارید، آن‌ها را در انتهای این مطلب در قسمت “ارسال نظر” با ما در میان بگذارید تا دیگران نیز از آن استفاده کنند.  
انواع مدل ها و قیمت این دستگاه را می توانید در سایت کافی کوک قسمت “انواع قهوه ساز / قهوه سازهای غیربرقی” مشاهده نمایید

لوازم یدکی این دستگاه را می توانید در سایت کافی کوک قسمت “لوازم جانبی/متفرقه” تهیه کنید

دیدگاهی در مورد “روش استاندارد کار با موکاپات

  1. canli گفت:

    I loved your post. Really looking forward to read more. Really Great. Harrie Penrod Hung

  2. dizi گفت:

    Everything is very open with a clear description of the challenges. It was really informative. Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing! Cloe Tully Galanti

  3. abbas گفت:

    سلام وقت بخیر
    لطفا بفرمایید قهوه مناسب برای تهیه با موکا پات چه دانه بندی یا اندازه یا ریزی باید داشته باشد

    1. کافی کوک گفت:

      سلام روزبخیر
      طبق تعریف scae باید به زبری ماسه ساحلی باشه
      اگر از سایت کافی کوک خرید می کنید با انتخاب روش دم آوری هنگام خرید، قهوه شما به استانداردترین حالت براتون اسیاب و پک میشه

  4. قائم مقامی گفت:

    سلام
    ممنون از مطلب مفیدی که ارائه کردید. کاش من زودتر این مطلب رو دیده بودم. من الان حدود 5 ماه هست که از موکاپات استفاده میکنم، اما بعضی وقتا اصلا به من قهوه نمی دهد. من الان نکات را چک کردم همه رو رعایت می کنم. ضمن اینکه صدای جوش آمدن آب رو میشنوم و بعضی وقتا یه چند قطره قهوه از اون محفظه اش میاد بیرون. ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. کافی کوک گفت:

      سلام
      خوشحالم که مطلب براتون مفید بود
      متوجه نشدم قهوه از کجا خارج میشه ولی اگر از محل پیچ خارج میشه باید واشر موکاپات تعویض شه

  5. عسگری گفت:

    سلام خیلی ممنون بابت نکاتی که گفته شد.یه سوال داشتم وقتی با موکاپات قهوه درست میکنم به جای قهوه فقط بخار اب از سر موکاپات خارج میشه و قهوه خارج نمیشه. بعدا که موکاپات رو باز میکنم میبینم که قهوه تقریبا خشکه و آب ازش رد نشده ..قهوه روفشرده نمیکنم و سوپاپ هم ازش بخار خارج نمیشه و اسیاب قهوه هم مناسبه مشکل از چی میتونه باشه؟

  6. رحمتی گفت:

    سلام.وقتتون بخیر
    من با دستگاه موکاپات اسپرسو درست میکنم طعمش خوبه ولی هربار ک درست کردم آب مخزن کامل بالا نمیاد وداخلش مقداری آب میمونه درحد تقریبی یک سوم کل آبی ک ب مخزن میریزم.همه نکاتی هم ک شما توپست فرمودید رو رعایت کردم

    1. کافی کوک گفت:

      سلام روزبخیر
      بله کل آب مخزن نباید خالی بشه
      روش کار شما ایرادی نداره

  7. میثم گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    مطالب بسیار جالب ، مفید و سودمندی بود و بسیار آموزنده ، سپاسگزارم از کافی کوک

  8. رضا گفت:

    تشکر از توضیحات جالبتون فقط یک نکته فرمودید آب جوش اومد و وقتی فرآیند عصاره گیری شروع شود حرارت زیر دیگ رو خاموش کنیم آیا اگر خاموش کنیم تمام و کامل مرحله عصاره گیری انجام میشه یعنی مثلا اگر موکاپات من ۴ کاپه هست ۴ تا کاپ کامل برا من عصاره گیری میشه

    1. کافی کوک گفت:

      سلام ممنون از توجهتون
      کمی صبر کنید تا نزدیک به پایان کار، بعد شعله را خاموش کنید.

  9. رضا گفت:

    ببخشید دوباره مزاحم شودم من با موکاکرم اسپرسو درست میکنم به نظر شما بهترین وقت برای خاموش کردن شعله با در نظر گرفان اینکه وقتی فرآیند عصاره گیری در موکاکرم شروع میشود استوانه درون قسمتی که عصاره در آن جمع میشود شروع به بالا و پایین رفتن میکنه چه موقع است تا عصاره قل نزند ودر اصطلاح قهوه نسوزد سپاس

    1. کافی کوک گفت:

      سلام
      بهترین زمان برای خاموش کردن شعله بستگی به میزان قهوه و غلظت مطلوب شما داره
      اما چند ثانیه قبل از پایان عصاره گیری از روی شعله برداشته بشه بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *